Wees authentiek, vertel een verhaal dat je doelgroep kan onthouden en verder wil vertellen.
Er wordt bij communicatievraagstukken vaak te snel gedacht aan het inzetten van een reeks van middelen en mediavormen. Daarmee wordt ingestoken op informeren en niet op begrijpen of naar handelen. Het alleen maar ‘zenden’ van je boodschap of overtuiging is niet effectief. Vaak ontbreekt een duidelijk doel en focus; er is geen goed verhaal! Vergelijk het met een schot hagel, veel geweld maar je weet niet of je wat raakt. Wat is dan wel effectief?
Het laten ontvangen van de boodschap! En daarbij is kennis over de leefwereld van je doelgroep en de eigen grondhouding randvoorwaardelijk. Waarvoor ben je er nu echt? Voor je eigen systeem of organisatie of voor je klanten? Waarmee ben je relevant, onderscheidend en niet te vergeten geloofwaardig? Maak je waar wat je beloofd? En snapt je doelgroep dat dan ook? Want het effect van je communicatie-inspanning wordt uiteindelijk niet door jou bepaald maar door de (relatie met je ) doelgroep! Laten zij je toe? En dat geldt zowel extren als intern.
Kortom ‘wat is je verhaal’ en hoe wil je dat mensen dat verhaal doorvertellen aan de mensen om hen heen? Mensen praten graag over hun positieve ervaringen en die ervaring kun je beïnvloeden. Maar dan moet je verhaal kloppen, moeten je doelen helder zijn en de verhouding in orde!
Movaro heeft als uitgangspunt dat mensen een boodschap meer omarmen wanneer ze die boodschap kunnen beléven, in plaats van dat ze hem opgelegd krijgen. Om dat te bereiken is kennis nodig van educatie, marketing, communicatie, visualiseren en de psychologie van gedrag. Als je die mix van kennis goed toepast en inzet, kun je veel projecten en vraagstukken succesvol aanpakken.
Door te beginnen bij de organisatie (het DNA en de eigen grondhouding), te onderzoeken wie je doelgroep écht is (leefwereld. wensen en behoeften) en hoe je daar van meerwaarde kunt zijn (welk probleem los je voor hen op?) krijg je inzichten in je omgeving. Van daaruit kun je nadenken over het effect dat je wilt bereiken bij wie en is een authentiek verhaal te bouwen. Daarna kom je vanzelf bij de uitingen uit die daarvoor het meest effectief zijn. De middelen (zijn middelen en dus geen doel op zich!) die ingezet kunnen worden bij het bereiken van het juiste effect variëren dan ook sterk, afhankelijk van beoogde doel. Hier een aantal voorbeelden van projecten die MOVARO ontwikkelt als het helder is wat voor effect je wilt bereiken.
