Eco-experience als milieules
Basisschoolleerlingen betrekken bij een thema als milieuvervuiling lijkt een saaie en onmogelijke klus. Niets is minder waar als je inzet op beleving. De Eco-Experience is een interactief lespakket voor leerlingen van de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs. Doordat de leerlingen in de huid kruipen van de personages bioloog, laborant en ingenieur, ervaren zij zelf de diverse invalshoeken van water en ecologie.
Door het doen van proefjes, effecten van milieuvervuiling te zelf ervaren en door samen te werken bij opdrachten. Het lespakket behandeld actuele thema’s uit de domeinen die SLO hanteert, zodat de Eco-Experience aansluit bij de kerndoelen van het onderwijs. ‘Leren door doen’ is bovendien ook de basis voor het praktijkonderwijs, zodat het lespakket perfect aansluit bij het uitdragen van het eigen schoolconcept. Naast de materialen in het lespakket, is daarom ook ingezet op de training van de jongeren van het praktijkonderwijs. Doordat die optreden als begeleider van de basisschoolleerlingen, leveren zij zelf een positieve bijdrage aan het op de kaart te zetten van het concept praktijkonderwijs.
Door het inzetten van een grote dosis “leren door doen” raken leerlingen actief betrokken bij waterecologie.
Monique heb ik voor verschillende projecten mogen in huren. Een communicatieproces met het hele team én een educatief project voorzien van lesmateriaal. Zij weet voor haar opdracht de speerpunten voor te leggen en uit te werken. Met snelheid en nauwkeurigheid weet zij op inspirerende wijze processen in gang te brengen en voort te zetten. Haar pro-activiteit in de projecten inspireert en motiveert teams. Eigenwijsheid is haar vreemd, maar zij opereert wel vanuit een duidelijke visie. Monique weet de Golden Circle uit te werken en in gang te brengen.
Jan Hofman
Directeur
ACCENT Praktijkonderwijs