Positionering onderwijs
Scholen voelen steeds meer de concurrentie om de leerling en willen zich profileren om leerlingen te lokken met promotiemateriaal en gadgets. Effectief? Nee! Die ‘hippe lokkertjes’ vertellen misschien nog een beetje wat de school doet, maar niet wie ze zijn en wat ze willen betekenen. En laat nu juist deze laatste boodschap leerlingen en ouders het meest aanspreken. Voor een grote scholenstichting is daarom een interactief proces ontwikkeld om het SchoolDNA van de 16 afzonderlijke scholen boven tafel te krijgen, met het hele team.
Alle medewerkers van een school kregen eerst inzicht in het eigen schoolDNA om vervolgens mee te bouwen aan het echte verhaal, uitgaande van hun bestaansrecht. Marketing die inzet op het uitdragen van deze binnenkant leidt tot scholen die daadwerkelijk van elkaar verschillen. Elke school heeft immers een unieke identiteit die kleur en richting geeft aan wat de school doet en aan het verhaal dat ze vertelt. Dat is geen ‘trucje’ dat je via een mooie folder verkoopt, dat moet je ervaren. Deze scholen zijn nu in staat om niet alleen hun verhaal effectief te vertellen, maar laten ouders en leerlingen het in alle lagen van de school zelf ervaren zodat zij het daarna zelf door kunnen vertellen.
Effectieve marketing vraagt om het kennen van jezelf en het uitdragen van je reden tot bestaan. Het waarom.
In de huidige maatschappij is het belangrijk dat je als school laat weten waar je voor staat. Wat heb je kinderen en ouders (je klanten) te beiden. Wat kunnen ze bij je halen. Op de Prins Willem-Alexanderschool hadden we dat voor ons zelf prima in ons hoofd. Maar hoe zend je dit uit naar buiten. Dat was voor mij (ons) de vraag. Monique heeft ons een spiegel voorgehouden en steeds weer uitgedaagd om de dingen nog steviger te benoemen. Ze heeft op een open enthousiaste, positief kritische manier ons DNA naar boven gehaald. Monique schakelt en handelt snel. Ze is er voor je als je vragen hebt. Met name door haar blik van buiten het onderwijs was (en is) dit een prettige samenwerking!
Henno Koelewijn
Directeur
Prins Willem Alexanderschool